Nijubashi brug

Inspiratie van de Nijubashi brug

De inspiratie voor de Japanse bruggen in het Maximapark komt van de brug die is afgebeeld op: Onverwachte avondbui op de Grote brug bij Atake, uit de prentenserie Honderd gezichten op beroemde plaatsen in Edo (Edo, negende maand 1857, Utagawa Hiroshige (1797 – 1858).)

kleurenhoutsnede op Japans papier, 22.6 cm x 33.8 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Onverwachte avondbui op de Grote brug bij Atake, uit de prentenserie Honderd gezichten op beroemde plaatsen in Edo Utagawa Hiroshige, negende maand 1857

Voor Adriaan Geuze, de ontwerper, zijn bruggen een belangrijk onderdeel van zijn ontwerpen. Voor de houten bruggen liet hij zich inspireren door de zeventiende-eeuwse Nijubashi-brug, mede beroemd door prenten van de Japanse kunstenaar Hiroshige, en Vincent van Gogh, die zich graag door de prenten van Hiroshige liet inspireren.

Er bestaat nog een foto van de brug op zijn oorspronkelijke plek, maar ondertussen is hij daar vervangen. Er wordt een replica tentoongesteld in het Tokyo Museum, waar Adriaan Geuze is wezen kijken voor de details.

Stichting Bouwloods – ‘ambachtelijke houtbewerking door mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt’, in De Meern – heeft door de jaren heen alle houten bruggen gebouwd. Deze bruggen zijn tot stand gekomen i.s.m. Van Wijk BV, in opdracht van Projectbureau Leidsche Rijn. Nummer 10, ‘de moeder aller bruggen’, heeft zelfs een overspanning van maar liefst 50 meter en ligt bij parkrestaurant Anafora over de Vikingrijn.

Japanse stijl brug over de Vikingrijn bij parkrestaurant Anafora

De bruggen zijn gemaakt van tropisch hardhout, met de exotische naam “Angelim Vermelho”, Het hout is aanvankelijk geelbruin, kleurt later naar roodbruin, en wordt uiteindelijk grijs. Het naar drop tot vogelpoep ruikende hout is door de reuk binnenshuis niet te gebruiken. De volumieke massa varieert tussen de 950 en 1050 kg/m3 bij 12% vochtgehalte. 

Het hout wordt onder andere gebruikt voor zwaar constructiewerk in de water-, bruggen- en scheepsbouw en voor havenwerken en damwanden, maar het wordt ook voor andere toepassingen gebruikt. Het hout wordt geleverd door de boom Dinizia excelsa (familie Leguminosae), die groeit in onder andere Brazilië.